Cum să pornești în Moldova un startup cu succes global? Reguli și sfaturi de la oratorii Rockit Conference 2020

IMG_2675-920×518
0
Piața contemporană este uriașă, dar nu suficient de mare pentru prea mulți antreprenori. De aceea, fiecare pas trebuie gândit strategic. De la idee până la produs e un drum inevitabil care cere creativitate, organizare și perseverență. Totuși, cum îți menții și crești afacerea?

Locul pentru „încă ceva nou” a creat pe piață o concurență acerbă, care crește cu fiecare produs lansat sau îmbunătățit ajuns pe piață. Această tendință a obligat antreprenorii să privească cu alți ochi inovația, ca pe o provocare de a oferi cel mai bun serviciu și de a-și regândi strategiile de muncă.

Câțiva antreprenori moldoveni care au reușit să treacă frontierele cu ideile și afacerile pe care le-au lansat au povestit pentru Rockit Conference 2020 din experiențele lor și au împărtășit lecțiile pe care au reușit să le adune de-a lungul anilor.

„Să nu atragi atenția prea mult la detalii și perfecțiune, dar să ieși pe piață cu un produs funcțional cât mai curând”

„Drumul de la idee la produs e unul lung în majoritatea cazurilor. Chiar mai lung decât se plănuiește inițial, pentru că nu tot timpul poți prevedea dificultățile ce pot apărea la mijloc de drum. Pentru a evita astfel de situații și de a grăbi procesul lansării unui produs, cel mai bine este să nu atragi atenția prea mult la detalii și perfecțiune, dar să ieși pe piață cu un produs funcțional cât mai curând”, spune Pavel Cioricifondatorul platformei WPZOOM.

„Noi am început cu șase ani în urmă și am pivotat ideea de produs de câteva ori până am ajuns la ceea ce suntem azi. Nu a fost ușor deloc. Cred că și companiile din vest s-ar fi închis deja după primele iterații în primii doi ani. Dar am găsit nișa noastră pe piață și am devenit experți recunoscuți la nivel mondial în ultimii trei ani. Chiar și acum îmi aduc aminte cât de greu a fost să găsim primul client. Acesta a ieșit live pe 31 decembrie și toată echipa a stat câteva zile la rând în oficiu în perioada revelionului ca să ne asigurăm că la client totul mergea bine”, povestește Lisa Guțușefă a departamentului dezvoltare în compania Salt Edge.

Începerea unei afaceri presupune înțelegerea și trecerea prin dificultăți cu diferite origini, de la  dileme juridice până la vânzări, marketing, protecția proprietății intelectuale, resurse umane și multe altele.

„Nu este ușor să îți validezi produsul în câteva țări, dar e crucial în caz că dorești să creezi o companie de talie mondială”

„Cred că ai nevoie de vizionari buni în echipă care să poată urma un plan bine pus la punct în care sunt prevăzuți toți pașii și metodele prin care poți acapara piețe străine. Chiar și cu o idee nemaipomenit de bună e extrem de riscant să te bazezi doar pe noroc și să aștepți o bună zi în care afacerea va izbucni de la sine”, a adăugat pentru Rockit Conference Pavel Ciorici.

„Pentru a crește o afacere născută local la una de dimensiuni globale ai nevoie de aspirații globale și validare pe piața internațională. Din prima zi a companiei, aveam ideea de a crea un produs care ar putea lucra în diferite țări fără modificări semnificative. Nu este ușor să îți validezi produsul în câteva țări, dar e crucial în caz că dorești să creezi o companie de talie mondială”, a mai conchis Lisa Guțu.

„Având o echipă dedicată și pasionată de ceea ce face, poți neapărat deveni o companie de succes”

Pavel Ciorici consideră că o idee bună, realizată pe măsură are toate șansele să crească, indiferent dacă provine din Moldova sau din alt colț al globului. Potrivit fondatorului WPZOOM, atât timp cât tinzi să cucerești clienți din toată lumea, proveniența unui startup poate fi aproape neobservată de restul.

„Părerea mea este că toți au în mare parte șanse egale să pornească un startup global de succes din Moldova, însă lucrurile pot fi mult mai dificile dacă publicul țintă sunt doar utilizatorii locali”, a mai adăugat Pavel Ciorici.

„Este foarte real să crești un startup în Moldova! Avem pe piață deja câteva exemple bune. Întrebarea este doar cât de mult poți să te dedici companiei, dacă poți pivota și valida ideea pe piață și, cel mai important, dacă poți recruta și inspira o echipă talentată! Din experiența noastră, pot spune cu siguranță că având o echipă dedicată și pasionată de ceea ce face, poți neapărat deveni o companie de succes”, a constatat Lisa Guțu.

Unele reguli de lucru nu se schimbă în timp și spațiu, totuși dezvoltarea unei afaceri necesită să ții mereu pasul cu ultimele tendințe și cerințe de pe piață.

Mai jos, ți-am pregătit o listă de sfaturi de la Pavel Ciorici și Lisa Guțu.

# Afacerea are nevoie, în primul rând, de analiza detaliată a unui produs sau serviciu în dependență de regiune sau țară.

# Este importantă adaptarea la fiecare audiență și flexibilitatea diversificării în alte domenii pe timp de criză, mai ales în contextul ultimelor evenimente.

# Managementul și echipa sunt două elemente cruciale pentru o afacere de succes.

# Fondatorul (fondatoarea) trebuie să fie lider(ă) pentru echipa sa și să poată inspira și susține în perioadele grele.

# Înțelege piața și problema pe care o rezolvi și învață cum să „vinzi” această idee echipei, clienților, investitorilor.

# Pivotarea și validarea ideii: nu te îndrăgosti din prima chiar dacă afacerea ta este propriul copil, mereu amintește-ți că ridici o companie pentru a rezolva adevăratele probleme ale clienților.

Despre soluții pentru pentru antreprenori, startup-uri și cele mai actuale și eficiente unelte și strategii pentru afaceri se va vorbi și la cea de-a IX-a ediție a Rockit Conference, unde mai mulți experți, inclusiv Pavel Ciorici și Lisa Guțu, vor prezenta idei și rezolvări pentru adaptarea la „noul normal”.

Rockit Conference a fost lansată în 2014, fiind dedicată educației, comunicării și transformării digitale. Unele dintre misiunile conferinței este de a crea o comunitate unită pentru a susține tinerii lideri, a aduce impact și soluții alături de experți și colegi internaționali.

Evenimentul este organizat de către Rockit Academy și Digital Communication Network, cu susținerea Biroului pentru Educație și Cultură al Departamentului de Stat al Statelor Unite ale Americii.

Urmărește mai multe detalii despre Rockit Conference 2020 AICI!

 

Sursa: Diez.md

Bloguri relevante