”… fiecare rețea are un specific…” by Dumitru Talmazan

SM – 0
0

Astăzi, suntem personajele principale ale Digital Era, iar confuziile/ greutățile întâlnite în acest domeniu dau naștere speaker-ilor, trainer-ilor care prin expertizele lor/ cercetările lor ne pot ajuta să înțelegem mai bine acest ”field”.

Cred că deja știm cu toții că: ”În urmă cu 6-7 ani cu 5$ făceam Boost Post și înconjuram Chișinăul de 3 ori”. Astăzi, cu 5$ nu ajungi nici măcar până la Telecentru, pentru cei ce au oficiile în centrul orașului. Bazându-ne pe această ideologie, de aici trebuie să pornim la drum, pentru a face lucrurile clare și pe înțelesul tuturor.

Începem cu prima caracteristică a rețelelor de socializare:

Fiecare rețea are un specific.

  1. Facebook – este o rețea socială unde se consumă content long read și content educațional.
  2. Instagram – este o rețea pentru live-style și content vizual. Sunt necesare multe emoții.
  3. Odnoklassniki – este o rețea regională, dat fiind acest fapt, engagement-ul este mort.
  4. YouTube- este o platformă pentru dezvoltarea vlog-ului. Conține content educațional sau distractiv.
  5. Twitter – este o rețea folosită de ambasadori, jurnaliști și reprezintă un vector internațional. 
  6. TikTok – rețea socială pentru agrement. Este folosită pe larg de către adolescenți, sau cum îi numim noi ”generația Z și Alpha”.
  7. LinkedIn – platformă bazată pe job-uri (folosită de HR (Human Resources)) și relații mai mult cu tentă internațională, dar destul de populară în Republica Moldova.
  8. Vk – Comunicarea cu diaspora rusească. Target-ul principal sunt tinerii și în mare parte content agrement.

Care sunt formele de colaborarea în Social Media?

  1. Freelancer (liber profesionist) – sau ”lucrător freelance” este o persoană care lucrează independent, care desfășoară o profesie fără un angajament pe termen lung cu un angajator.
  2. In house (angajat) – un specialist, angajat în cadrul unei companii. De regulă cu o focusare îngustă.
  3. Out source (agenție) – companie ce prestează servicii companiilor sau persoanelor fizice, de regulă formatul e full-service.

Complexitate                                Venit lunar 
   (1-10)

5 – Încredere                                   Venit:
9 – Flexibilitate                          2 000 – 5 000 lei 
6 – Responsabilitate                                                                         Freelancer
9 – Autodezvoltare                           Cheltuieli:
10 – Management                     1 000 – 3 000 lei 


7 – Încredere                                 Venit:
5 – Flexibilitate                         5 000 – 15 000 lei
3 – Responsabilitate                                                                          In House
5 – Autodezvoltare                         Cheltuieli:
2 – Management                      1 000 – 5 000 lei


8 – Încredere
7 – Flexibilitate 
9 – Responsabilitate                         Venit:
10 – Autodezvoltare                100 000 – 500 000 lei
8 – Management                                                                              Out Source
10 – Logistică                                 Cheltuieli:
9 – Business                          50 000 – 200 000 lei 
Development


Pozițiile pe care le poți ocupa în Social Media

  1. Project Manager;
  2. SMM;
  3. Designer;
  4. Trafic Manager;
  5. Story Maker;
  6. Analitic Manager.

În Republica Moldova dispunem, la moment, de 8 rețele de socializare care te pot ajuta să îți extinzi afacerea. Este alegerea fiecărei companii/ persoane publice ce rețele va folosi pentru a deveni viral. Cele mai utilizate rețele de socializare în Republica Moldova, cu cel mai mult trafic sunt:

  • Facebook – este folosită pe larg de către companiile atât naționale cât și internaționale.
  • Instagram – deși pare că aceste două rețele au ”that chemistry”, de fapt sunt în totalitate diferite.

Cel mai important sfat pentru aceste rețele este următorul:

Nu are sens să postezi postările de pe Facebook pe Instagram sau de pe Instagram pe Twitter. Content-ul trebuie să fie original pe fiecare rețea socială.

Un alt sfat de care trebuie să ții cont pe rețelele de socializare este Identitatea:

  • Pe Facebook este obligatoriu să îți setezi numele real, pentru că din cauza politicii de securitate, nu vei putea să îți schimbi numele timp de 60 de zile. Astfel, vei deveni o următoare victimă:
  • Pe Instagram, de asemenea, este nevoie de numele real, dar mai trebuie să ții cont de următoarele întrebări:
  • Cine ești ? 
  • Cu ce mă poți ajuta?
  • Când pot apela pentru ajutor?

Acestea fiind spuse, nu ne rămâne decât un ultim reminder:

Social Media a fost și va fi cea mai bună metodă de a-ți promova afacerea/ blog-ul. It’s just a matter of time and patience.

To keep in mind: Social Media nu este doar pentru ha-ha-hi-hi, se pot face lucruri mărețe.

Bloguri relevante