Ce este noul Analytics 4 și cum lucrăm cu el în 2020

Anul 2020 este un an al upgrade-urilor de la Google. Nu a fost o excepție și produsele de analiză web, iar spre final de an utilizatorii de Google Analytics au primit o veste bună – proprietatea de Google Analytics Aplicații+Web (lansată anul trecut) face un update mult așteptat – Google Analytics 4 sau GA4. Noutatea și mai bună este că GA4 poate fi utilizat pentru site-urI, aplicații web sau pentru ambele concomitent. Deci, după cum vă dați seama, noul Google Analytics 4 promite a fi o nouă abordare a tuturor instrumentelor analitice cunoscute până acum ce se bazează pe învățarea automată.

Ce trebuie să știi despre Google Analytics 4 (GA4)?
Cea mai importantă informație pe care trebuie să o știi despre noul GA4 este că acesta poate colecta date atât de pe aplicații, cât și de pe site-uri. Dacă ești persoana care le deține pe ambele, atunci vei simți din plin acest upgrade – vei avea toate datele într-un singur loc.

Următorul lucru pe care trebuie să-l cunoști este că GA4 va conține rapoarte mai personalizate, evenimente cu parametri și proprietăți ale segmentelor de public noi. Totuși, să știi că fiecare dintre acestea a fost îmbunătățit reieșind din modelul universal de lucru, de aceea nu îți va fi greu să recunoști rapid instrumentele noi de analiză.

Să le luăm pe rând…

Mai puțini pași în setarea evenimentelor (acțiunile de pe site-ul sau aplicația web)
Google a lansat o mulțime de actualizări pentru versiunea 4, dar diferența fundamentală între noul GA4 și versiunile anterioare ale Google Analytics este modelul de date bazat pe evenimente. Acestea reprezintă acțiunile făcute de utilizatori pe site/aplicație.

Acum, cunoscutele tipuri de evenimente în Analytics Universal (destinație, eveniment, pagini, sesiuni) vor fi înlocuite cu parametrii evenimentelor în GA4. Cu alte cuvinte orice accesare/ interacțiune cu site-ul sau aplicația va fi înregistrată automat ca un nou parametru al unui eveniment. Ție nu îți rămâne decât să le analizezi în secțiunea Evenimente.

Și da, acum nu vei mai avea nevoie să aplici unui eveniment în GA4 categoria, acțiunea sau eticheta. De altfel, majoritatea evenimentelor sunt automate, de aceea practic nici nu va fi necesar să setezi individual evenimentele în Google Tag Manager. Dacă vei avea nevoie de un eveniment, în primul rând va fi necesar să îl cauți în lista celor generate automat de GA4 și dacă nu îl găsești doar atunci îl poți seta de la 0. Dar intuiția îmi spune că asta se va întâmpla foarte rar, ceea ce înseamnă că acum setarea evenimentelor a devenit foarte ușoară.

Evenimentele în Google Analytics 4 se împart în patru categorii:

  1. evenimentele colectate automat – acestea se înregistrează în mod automat cu condiția că codul GA4 este instalat pe site (prin gtag.js sau GTM);
  2. evenimentele de măsurare îmbunătățite – set special de evenimente cu nume și scheme predefinite care se înregistrează automat. Acestea pot fi activate/dezactivate din interfața GA4;
  3. evenimentele recomandate – au nume și parametri predefiniți și sunt recomandate pentru anumite domenii de activitate. Ele nu se înregistrează automat, de aceea pentru a primi date este nevoie de a le adăuga în codul site-ului sau aplicației.

Iată câteva tipuri de evenimente recomandate care sunt accesibile la moment în GA4:

Google promite dezvoltarea acestor domenii, astfel în curând vom avea acces la majoritatea.

4. evenimente personalizate – create în mod individual, dar înainte de asta trebuie să te asiguri că utilizezi deja tipurile de evenimente descrise mai sus.

Cel mai important update pe care îl oferă noul GA4 în 2020 este setarea conversiilor dintr-un singur click. Acum poți marca drept conversie orice eveniment important din lista de evenimente automate sau nu.

Mai multe date despre interacțiunea utilizatorului cu aplicația sau site-ul web
În GA4 a devenit posibilă analiza interacțiunii utilizatorului cu site-ul web sau o aplicație. Descărcările, clicurile pe linkuri, trimiterile de formulare și redările video reprezintă exemple de acțiuni pe care le poți analiza ca evenimente.

Acum vei putea analiza interacțiunea utilizatorilor având acces la următorii indicatori:

(Engaged sessions) – numărul de sesiuni care durează mai mult de 10 secunde, inclusiv conversia sau constând în vizualizarea a cel puțin două pagini / ecrane. Un fel de rată de respingere actualizată.

(Rata de implicare) – procentul sesiunilor cu interacțiune din numărul total de sesiuni.

(Engaged sessions per user) – numărul de sesiuni cu interacțiune pe utilizator.

(Average engagement time) – timpul mediu în care ecranul aplicației sau fila a fost în modul activ. O da! În sfârșit, Google ne oferă aceste date fără a fi nevoie de a le crea de sine stătător în GTM.

Un nou model de calculare a sesiunilor în Google Analytics 4
După cum probabil știi deja, sesiunile în Analytics Universal se calculează în felul următor: un anumit grup de interacțiuni cu site-ul într-un anumit interval de timp. De exemplu o sesiune poate cuprinde mai multe afișări de pagină, evenimente etc, iar dacă într-un interval de 30 de min activitatea a fost inactivă atunci această sesiune se consideră încheiată.

Google Analytics 4, însă, vine cu un nou tip de calculare a unei sesiuni. Acesta înțelege drept sesiune intervalul de timp dintre primul și ultimul eveniment realizat de utilizator pe site sau aplicație.

Mai mult, GA4 are alt model de calculare a utilizatorilor activi. Dacă Analytics Universal identifica un utilizator activ după ce acesta efectua un eveniment setat manual, atunci GA4 îl identifica atunci când a fost lansată aplicația, spre exemplu. De aceea, cifrele dintre aceste două proprietăți vor fi diferite cu mult.

Proprietățile utilizatorului în noul Google Analytics 4
Proprietățile utilizatorilor sunt parametri predefiniți în Google Analytics Universal care ne prezintă date despre vârsta, sexul, locația, tipul de dispozitiv, limba sistemului de operare etc. Toate aceste date în Analytics Universal sunt proiecții care completează informațiile principale. În GA4, însă, aceste date pot fi sustrase ușor din evenimente sau parametrii de evenimente sau proprietățile utilizatorului. Cu alte cuvinte, funcționalul la acest capitol e același, modul de redare e puțin altul.

Setări avansate în segmentele de public pentru un remarketing mai eficient
Noua analiză oferă măsurarea centrată pe client, în loc de măsurarea fragmentată pe dispozitiv sau pe platformă. GA4 folosește mai mulți indicatori de identitate, inclusiv ID-urile utilizatorilor furnizate de semnalele Google unice de la utilizatorii care au ales opțiunea de personalizare a anunțurilor. Printre aceste informații de la Google se pot număra locația utilizatorului final, istoricul căutărilor, istoricul YouTube și date de pe site-uri care colaborează cu Google, informații care sunt folosite pentru a oferi date cumulate și anonimizate despre comportamentele utilizatorilor pe mai multe dispozitive. Dacă activezi aceste funcții, trebuie să respecți politica privind funcțiile de publicitate Google și să accepți Declarația privind colectarea datelor de la utilizatori.

De asemenea, GA4 anunță niște setări avansate de personalizare a anunțurilor pentru un remarketing mai eficient. Aceste liste de audiență se colectează aparte decât cele standard și setarea se aplică doar pentru colectarea datelor în viitor, deci nu are un caracter retroactiv.

Mai mult, aceste setări permit și colectarea evenimentelor realizate de utilizatori pentru a personaliza anunțurile. Există, însă, o mică nuanță – aceste opțiuni pot fi utilizate de 306 regiuni. Dacă dezactivezi o anumită regiune, conversiile și lista utilizatorilor care au fost colectate din acea regiune nu vor fi disponibile pentru utilizare în contul de reclamă, Google Ads, spre exemplu.

Dar există și un plus – Republica Moldova se află în lista celor 306 regiuni.

Alte informații utile despre noul Google Analytics 4

  1. proprietatea Google Analytics universal și proprietatea Google Analytics 4 folosesc aceleași fusuri orare (Setările proprietății > Fusul orar pentru raportare);
  2. atât proprietatea Google Analytics universal, cât și proprietatea Google Analytics 4 colectează date de cel puțin 30 de minute, astfel încât să poți compara datele din rapoartele în timp real.
  3. codul de urmărire (din proprietatea Google Analytics universal) și codul de măsurare (din proprietatea Google Analytics 4) reprezintă date de colectare din aceleași pagini web;
  4. proprietatea Google Analytics 4 se află în poziție de testare și este accesibilă deja tuturor conturilor de Google Analytics;
  5. versiunea Google Analytics 4 este disponibilă în paralel cu proprietatea Google Analytics Universal și permite navigarea pe ambele platforme;

La final rămâne doar de spus că în 2020 Google Analytics 4 aduce o mică revoluție în segmentul de analiză web pe care au realizat-o inginerii de la Google. Nouă nu ne rămâne decât să testăm noile funcții și setări pentru a fi gata de noi provocări pe care le poate propune analiza web în general. Și asta se va întâmpla cu siguranță, întrucât noul GA4 este încă în proces de dezvoltare, ceea ce înseamnă că aproape în fiecare zi interfața sa obține butoane, funcții sau funcțional nou.

Așadar, multă baftă în configurarea noului GA4!